Elena Vrabie – director Casa de Asigurări de Sănătate Galaţi

Reporter: Începem discuţia cu cel mai aşteptat şi amânat proiect din sistemul sanitar: cardul de sănătate. Când va ajunge el la gălăţeni?

Elena Vrabie: Aşa cum a făcut o eşalonare a tipăririi cardurilor şi la cât este posibilă tipărirea lor pe lună, fostul preşedinte al Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate estima că începând cu luna septembrie toţi cetăţenii vor beneficia de aceste carduri de sănătate. Ceea ce deja s-a hotărât este că ele vor fi transmise prin poştă, deci oamenii îşi vor primi acasă cardul. Fiecare cetăţean are un cip, iar cardurile vor fi completate de medicul de familie cu o serie de date personale ale asiguratului respectiv

Reporter: Care sunt beneficiile acestui card de sănătate?

Elena Vrabie: Prin cardul de sănătate şi prin dosarul electronic se încearcă eliminarea fraudei. Astfel, nu va mai avea nimeni posibilitatea să meargă în numele altuia sau să fie trecută altă persoană pentru o serie de analize, cum s-a mai întâmplat. Doar dacă se prezintă acel card şi se introduce codul, atunci se poate deschide aplicaţia electronică şi se poate opera. Fie pentru bilet de trimitere, fie pentru analize, reţete. Cea mai sigură metodă de eliminare a fraudei este dosarul electronic. Prin dosarul electronic se vor vedea de oriunde, în momentul în care ajunge în spital un pacient, deschide aplicaţia şi se vede: câte reţete, câte bilete de trimitere are, de câte a beneficiat, nu vor mai fi acele suprapuneri de internări cu biletele de trimitere de la medicul de familie, deci se va vedea evoluţia fiecărui asigurat în sistemul sanitar.

Reporter: Ce înseamnă mai exact acest dosar electronic?

Elena Vrabie: Este o aplicaţie electronică a dosarului pe care îl are la medicul de familie. Prin urmare, nu vor mai lucra cu hârtie, ci se va lucra în sistem electronic. Este un nou program, pentru care iniţial au fost instruiţi doi directori ai Casei Judeţene de Sănătate. Pentru introducerea acestui cadru va fi o perioadă de probă, să vedem cum se lucrează în acest sistem. De acum câteva luni s-au oferit 60 de medici de familie, pentru că de aici se completează dosarul, care au lucrat de probă, ca să vedem cum funcţionează sistemul şi apoi, sperăm ca începând cu anul 2015 să se introducă ca obligativitate de introducere a datelor prin acest dosar electronic.

Reporter: Cu siguranţă trecerea se va face treptat, pentru că ar fi destul de greu ca totul să se schimbe brusc.

Elena Vrabie: Vedem cum lucrează sistemul pentru că este un program aparte faţă de sistemul unic integrat (SIUI) pe care se lucrează acum şi să se vadă cât de compatibile sunt cele două sisteme, pentru că datele trebuie introduse şi în SIUI.

Reporter: De ce consideraţi dumneavoastră că era necesar un dosar electronic?

Elena Vrabie: Cu siguranţă era necesar pentru că pacientul ajunge la medicul de familie, îi dă o trimitere, după care începe să noteze în dosarul pacientului ce i-a făcut şi i-a dat. Persoana respectivă se duce apoi la un medic specialist sau în spital, acolo unde sunt probleme, de obicei în ceea ce priveşte medicaţia. Pacientul ştie oricum că într-o anumită dată este planificat la medicul de familie să-şi ridice reţeta pentru o boală cronică. În aceste condiţii el trimite un membru al familiei să-i ia şi reţeta. Aşa ne trezim cu acele suprapuneri, pe perioada internării beneficiază şi de reţetă de la medicul de familie. Prin dosarul electronic se spera ca astfel de probleme să dispară.

Reporter: Care credeţi că va fi evoluţia cozilor de aşteptare, după introducerea dosarului electronic?

Elena Vrabie: Doar pentru adeverinţă s-au mai redus cozile la Casa de Asigurări de Sănătate, dar cred că ele vor mai fi pentru că noi nu avem un ambulatoriu de specialitate foarte bine dezvoltat, este acel laborator integrat în spital, deci medicii din unităţile spitaliceşti fac şi ei partea de ambulatoriu, ceea ce este foarte greu. Vor fi programări la bolile cronice, cu siguranţă. La urgenţe nu sunt probleme, se ştie că trec prin sistemul de internare UPU. În
schimb nu la fel de simplu va fi în cazul bolilor cronice, unde vor rămâne listele de aşteptare.

Reporter: Am stabilit clar că obiectivul principal al schimbărilor din sistemul sanitar este strict legat de diminuarea fraudei. Cu ce situaţii de corupţie în acest domeniu, ne-am confruntat la nivelul judeţului Galaţi, de exemplu în 2013?

Elena Vrabie: Nu a fost la noi nicio situaţie de fraudă la nicio categorie de furnizori. În schimb se fac acele controale de la Curtea de Conturi sau controalele departamentelor noastre de la Casa Judeţeană. Astfel se fac suprapuneri pe activităţi, pe activitatea medicului de familie şi pe internări. Şi se mai găsesc reţete sau bilete de trimiteri la analize eliberate în perioada spitalizării. Acestea au fost situaţiile. În aceste cazuri, medicul de familie dacă avea documentul şi declaraţia pacientului că nu este internat era absolvit de vină de a plăti reţeta respectivă şi atunci o plătea pacientul pentru că a înşelat medicul de familie. Aceeaşi situaţie se mai întâmplă la cei cu pensiile la până la 700 de lei. Mulţi nu şi-au dat seama că din închirieri le cresc veniturile, şi că era normal să declare venitul final, nu doar cele din pensie. Şi în aceste situaţii au trebuit recuperaţi banii de la pacienţi.

Reporter: Foarte mulţi pacienţi reclamă faptul că la internare li se cere să cumpere medicamente şi materiale sanitare. Cu siguranţă, situaţia nu este normală, dar ce poate face pacientul în aceste condiţii?

Elena Vrabie: Pacientul nu prea poate să facă multe, pentru că nu întotdeauna se respectă procedura. În mod normal, când spitalul recunoaşte că are o problemă de aprovizionare pe medicamente sau materiale sanitare, normal ar fi să li se dea de către medicul curant reţeta scrisă cum trebuie, semnată de şeful de secţie şi medicul primar şi, cu aceste documente, plus cu bonul primit de la farmacie, alături de o cerere la adresa managerului spitalului, pacientul îşi cere recuperarea cheltuielilor. Acum, ştim toţi că nu asta este practica. Nu avem ce face. Sistemul este sărac, sunt o serie de probleme, nu se pot contracta mai multe servicii, este în funcţie de o serie de indicatori şi atât poate susţine spitalul. Tocmai în acest sens s-a încercat şi o modificare a pachetului de servicii şi o reorientare a pacienţilor către medicii de familie şi specialiştii din ambulatoriu, pentru a degreva cumva spitalul şi a ajunge numai cazurile care sunt neapărat necesare internării.

Interviu de Ciurea Georgiana

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.