Despre comunicare – dr. Mihaela Chelariu

Întotdeauna noi românii suntem tari în teorie, şi dacă ar fi să o punem în practică ar fi şi mai bine.

În medicină oricum toată lumea se pricepe, aşa că fiindcă nu știm sau până ce vom şti ce ne rezervă guvernanţii, facem teorie asupra a ceea ce facem de când am primit ”botezul” de doctor – adică îngrijim bolnavi. Îngrijirile medicale centrate pe pacient au patru principii de bază: comunicare deschisă și completă – medicii şi aistentele împărtășesc pacientului, la timp, informații complete și obiective, într-un mod care este încurajator și util pacientului, astfel încât acesta să poată participa la luarea deciziilor medicale; demnitate și respect – medicii îi ascultă pe pacienți și iau în calcul valorile, convingerile și preferințele acestora în luarea deciziilor medicale; participare – pacienții și familiile lor sunt încurajați și sprijiniți pentru a participa în actul medical și deciziile pe care le implică; colaborare – cadrele medicale, pacienții, familiile lor și conducerea administrativă a unităților medicale colaborează pentru realizarea unui act medical de înaltă calitate, eficacitate și eficiență. Toate aceste principii îşi găsesc confirmarea în consimţamântul informat şi într-o atitudine plină de demnitate din parte medicilor. Comunicarea adecvată se bazează, deci, pe lucruri relativ simplu de pus în practică, dar foarte eficace în a stabili un dialog real și a construi un parteneriat între cadrele medicale și pacienți și familiile lor. Acesta este obiectivul fundamental al îngrijirilor centrate pe pacient, iar existența unui parteneriat real este esențială pentru îmbunătățirea deznodământului actului medical, crescând calitatea și siguranța acestuia, precum și satisfacția pacienților. Şi dacă nu am fi formaţi să respectăm OMUL ca şi fiinţă, care suferă şi pentru care şi cei dragi lui  suferă, am fi ieşit demult în stradă, dar o ”mineriadă” cu medici nu e posibilă!

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.