Ne controlează bacteriile din sistemul digestiv alimentaţia?

Un articol ce tratează acest subiect a fost publicat recent de Universitatea din San Francisco. Rezultatele au fost obţinute de cercetătorii din instituţia menţionată anterior în colaborare cu cercetători ai Universităţii din Arizona şi ai Universităţii din New Mexico.

Aceste rezultate au fost obţinute prin analiza studiilor recente. În urma analizei a rezultat că bacteriile din sistemul nostru digestiv, care depăşesc de peste 100 de ori numărul de celule din organismul uman, pot dicta preferinţele noastre alimentare şi pot fi uneori factorul ascuns ce duce la obezitate sau la dificultăţi în ceea ce priveşte păstrarea siluetei.

Până în prezent se considera că flora bacteriană se dezvoltă în funcţie de ceea ce mâncăm fără să influenţeze activ preferinţele noastre alimentare.

Totuşi, analiza literaturii ştiinţifice disponibile a arătat că flora bacteriană poate influenţa “poftele” noastre alimentare prin eliberarea unor substanţe în sistemul nostru digestiv ce au ca scop creşterea consumului de alimente de un anumit tip sau respingerea unui alt tip de alimente.

Pentru că sistemul digestiv este “legat” de sistemul imunitar, sistemul endocrin şi de sistemul nervos, semnalele chimice produse de bacterii pot influenţa preferinţele noastre alimentare.

Cercetările sugerează că bacteriile ne pot schimba preferinţele alimentare prin intermediul nervului vag, nervul  cranian cu cea mai extinsă distribuţie în organism care printre altele face legătura dintre sistemul digestiv şi baza creierului.

Cercetătorii susţin că bacteriile din sistemul digestiv ne manipulează preferinţele alimentare prin modificarea semnalelor la nivelul nervului vag. Acestea modifică semnalele de la nivelul papilelor gustative, produc toxine atunci când nu tolerează un anumit aliment şi ne fac să îl eliminăm treptat din alimentaţie şi produc substanţe pentru a ne recompensa atunci cand alimentele ingerate de noi sunt cele pe care le pot utiliza uşor.

Este bine că şi noi putem influenţa flora bacteriană foarte usor şi o schimbare bruscă a dietei poate duce la modificarea drastică a acesteia în doar 24 de ore.

Aceste descoperiri sunt foarte importante pentru că prin intermediul alterării intenţionate a florei intestinale pot fi evitate afecţiuni precum diabetul, obezitatea, bolile cardiovasculare, cancerul etc. Modificarea florei intestinale poate fi făcută prin intermediul probioticelor, prebioticelorantibioticelorsau prin schimbarea dietei.

Cercetările sunt la început şi acest articol prezintă doar rezultatele preliminare. Nu recomandăm să utilizaţi aceste informaţii în scop medical până în momentul în care vor fi disponibile informaţii mai detaliate cu privire la acest subiect.

Surse