Farmacist primar Aneta BADEA, Preşedinte Patronatul Farmaceutic Galaţi Coordonator Grup Ethica Galaţi

Ce reprezintă conceptul „Ethica”? De unde a pornit ideea acestui concept?

Ethica reprezintă un prim pas în reorganizarea şi modernizarea farmaciei independente din Romănia.

Dificultăţile cu care se confruntă în acest moment farmaciile independente au impus ca o necesitate unirea eforturilor farmaciştilor independeţi în a identifica cele mai eficiente modalităţi care să le permită menţinerea activităţii într-un mediu concurenţial şi dinamic.

Necesitatea adaptării la „cerinţele tot mai diversificate şi mai complexe atât ale sistemului de sănătate cât şi ale pacienţilor “(John Chave – Secretarul General al PGEU*), dar şi necesitatea apărării în faţa exploziei de lanţuri de farmacii, a condus la mobilizarea farmaciilor independente pentru trasarea viitoarelor direcţii de evoluţie a farmaciei, stabilirea unor politici coerente şi unitare de marketing dar şi pentru elaborarea unor strategii comune de piaţă.

Ideia construcţiei acestui concept a pornit din Galaţi şi Braşov, dar a adunat mulţi adepţi în scurt timp, astfel că acum, la aproape 2 ani de la demararea proiectului, Ethica numară peste 250 de farmacii la nivel naţional si este cel mai mare lanţ virtual de farmacii independente.

Este un lanţ virtual pentru că farmaciile care au aderat la Ethica îşi păstrează independenţa juridică.

Cum sprijină Ethica farmaciile care intră în parteneriat?

Ethica oferă un cadru organizat în care farmaciştii independenţi contribuie prin efort propriu la aflarea soluţiiţor care pot conduce la atingerea obiectivelor propuse, beneficiind totodată de sprijin logistic, de consiliere pe probleme juridice, marketing, management etc.

Ce îşi propune Grupul „Ethica”?

Ethica îşi clădeşte strategiile pornind de la dezideratul că aşteptările populaţiei se îndreaptă către un „alt fel de serviciu farmaceutic” care să reflecte interesul acordat omului/pacientului şi nu actului de vânzare propriu-zis;

Ethica îşi propune să păstreze valorile tradiţionale ale farmaciei fără a se opune transformărilor inevitabile dictate de progres, ci adaptându-se din mers la acestea;

Ethica susţine dezvoltarea farmacistului independent atât în zona profesională cât şi cea antreprenorială;

Care sunt valorile pe care Grupul „Ethica” îşi propune să le promoveze?

Principialitate – ne bazăm deciziile luate în activitatea de zi cu zi pe principii etice;

Parteneriat – tratăm colegii, pacienţii şi medicii cu care colaboram ca parteneri ai aceleiaşi misiuni – apararea sănătăţii;

Profesionalism – Răspundem prompt la nevoile şi aşteptările pacientilor noştri.

Abordăm cu profesionalism toate situaţiile cu care ne confruntăm, ne implicăm în acţiuni şi campanii de informare şi educare sanitară a populaţiei, prin descurajarea consumului abuziv de medicamente, prin combaterea automedicaţiei dar şi prin promovarea unui mod de viaţă sănătos, aducându-ne în acest mod contribuţia la creşterea nivelului de sănătate a populaţiei.

A fi farmacist în România, este greu sau uşor? Cât de mult vă respectă clienţii si chiar sistemul legislativ?

A fi farmacist presupune a-ţi asuma o serie de  responsabilităţi de care să te achiţi cu maximum de profesionalism şi competenţă, pentru că miza profesiei o reprezintă sănătatea şi viaţa pacientului. Este adevărat că mediul de lucru, consecinţa unei legislaţii haotice, este încă unul insuficient de bine pus la punct. Încă se mai întâlnesc farmacii care-şi fac reguli proprii – şi mă refer aici în mod special la promovarea agresivă a unor branduri de farmacii în lipsa unei legislaţii care să reglementeze acest aspect. Acţiunile concrete întreprinse de Ethica în această direcţie constau într-o serie de propuneri care vizează îmbunătăţirea legislaţiei farmaceutice şi corelarea ei la cerinţele europene, îmbunătăţirea climatului de lucru pentru farmacişti prin implicarea în elaborarea unor standarde unitare pentru farmacii, elaborarea unui Ghid de autoevaluare a farmaciei, elaborarea unui Manual al calitatii – toate acestea ajutând la implementarea unui management performant al calităţii la nivelul farmaciilor. Referitor la cea de-a doua parte a întrebarii, este greu de cuantificat respectul pacienţilor nostri. Dar dacă ţinem cont că farmacia, ca instituţie, se află pe locul 3-4 în topul încrederii populaţiei, putem afirma că ne bucurăm de respectul pacienţilor, dar asta nu înseamnă că, în continuare, nu ne vom mai concentra întreaga atenţie pe câstigarea încrederii pacienţilor nostri. Grija faţă de pacient este prioritatea noastră.

Grupul „Ethica” este interesat să promoveze tot felul de evenimente implicânduse astfel activ în comunitaţi. Ce evenimente aţi organizat până acum?

Evenimentele organizate de grupul Ethica au fost destul de numeroase dacă ţinem cont de perioada scurtă de timp care a trecut de la înfiinţarea Grupului. Aş spune doar că toate au avut ca scop informarea populaţiei şi promovarea mijloacelor de prevenire a bolilor şi menţinere a sănătăţii. Este modul nostru de a arăta că nouă, farmacistilor independenţi, chiar ne pasă de pacienţi şi de sănătatea lor.

Ce ar trebui sa facă o farmacie ca să poată deveni membru al Grupului „Ethica”?

Să devii membru Ethica nu este un lucru prea complicat. În primul rând farmacia trebuie să fie membră a Patronatului Farmaceutic local şi trebuie să fie o farmacie independentă. Farmacia independentă este farmacia care aparţine unui farmacist sau unui grup de farmacişti şi nu este afiliată unui lanţ de farmacii. Societatea de care aparţine farmacia nu trebuie sa deţină mai mult de trei farmacii. Dacă condiţiile sunt întrunite, administratorul societăţii va solicita printr-o cerere scrisă intrarea în Patronat. Ulterior poate să adere şi la Grupul Ethica. Cine doreşte mai multe informaţii le poate afla accesând www.farmaciile-ethica.ro

Raluca Ardean
reperemedicale@gmail.com

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.