Constantin Mândrilă

Managerul Spitalului Judeţean de Urgenţă „Sf. Pantelimon” Focşani

Cum se împacă meseria de jurist cu cea de manager de spital?

Am descoperit că se îmbină foarte bine. Experienţa de 15 ani în administraţia publică, pe mai multe paliere, mi-a demonstrat că dacă dai dovada de seriozitate, perseverenţă şi implicare totală în ceea ce vrei să faci, obţii realizări pe măsură în orice domeniu.

Dacă ar fi să alegeţi alt job, spre ce v-aţi orienta?

Nu m-am gandit. Eu sunt un produs al administraţiei publice, însă viaţa, viitorul îţi poate oferi multe. Sunt pregătit pentru orice altceva când nu o să mai am nimic de spus în acest domeniu. Îmi place să cred că am puterea să încep oricând de la zero într-o altă direcţie.

Ce nu funcţionează în sistemul sanitar românesc?

Privind din exterior, totul părea simplu. Acum, din interior, lucrurile se văd altfel. Ceea ce nu funcţionează, de fapt, este sistemul în sine, care după ce că este mult subfinanţat, are şi o mostenire care atârnă foarte greu, aceea a datoriilor.

Cum poate supravieţui Spitalul Judeţean de Urgenţă „Sf Pantelimon” Focşani în această perioadă? Cum poate ocoli problemele majore? Cum poate funcţiona performant?

Dacă s-ar deconta toate serviciile medicale furnizate lunar, recunoscute atât de Şcoala Naţională de Sănătate Publică şi Managementul Perfecţionării în Domeniul Sanitar Bucureşti, cât şi de Casa de Asigurări de Sănătate, am vorbi de altceva în sistemul sanitar. Când ţi se decontează doar 70% din suma minimă contractată, evident că banii nu îţi ajung decât pentru salarii şi o parte din utilităţi. Noi, ca unitate sanitară de urgenţă nu avem voie legal, dar mai ales omeneşte nu putem să condiţionăm actul medical. Aici nu se vrea a se înţelege, nu putem spune pacienţilor că azi avem atâţia bani şi tratăm atâtea cazuri. Datoria noastră este să acordam în mod obligatoriu îngrijiri medicale tuturor pacientilor, în mod egal, cu maximă seriozitate şi competenţă. Am mare noroc că mă aflu în mijlocul unui colectiv de profesionişti, oameni competenţi, care s-au descurcat exemplar în situaţiile de risc. Evident, există şi unele mici excepţii, ca peste tot.

Se ia în calcul o reducere de personal?

De cand am preluat managementul spitalului nu a fost organizat nici un concurs de angajare la nivel de personal sanitar calificat. Am căutat să reuşim să fim eficienţi reducând organigrama supraîncărcată, pe cale naturală, neapelând la concedieri colective. În 8 luni au plecat pe cale naturală în jur de 50 de persone (pensie, la cerere), astfel acolo unde a fost deficit de personal am echilibrat din alte secţii, compartimente cu excedent. Ultimele verificări ale organelor abilitate ale ministerului de resort mă îndrumă la o eficientizare a activităţii în anumite sectoare, caut să realizez acest lucru fără a disponibiliza personal. Sper să am şanse de reuşită.

Aveţi soluţii proprii de finanţare? Vă bazaţi li pe ajutorul autorităţilor locale?

Soluţiile de finanţare sunt minime, atât timp cât unitatea aparţine de Ministerul Sănătăţii, autorităţile locale nu au cum să intervenă în finanţarea spitalului. Se ştie că am preluat această unitate cu un mare deficit şi cu mari datorii la furnizori. În această perioadă de 8 luni, de când am preluat conducerea, am avut zilnic întâlniri cu furnizorii care fie ne-au notificat, fie ne-au acţionat în instanţă, unde am negociat efectiv, fie am făcut eşalonări la plată, fie au renunţat la majorări sau penalităţi în aşa fel încât să nu ajungem să fim executatţi silit. Este un efort supraomenesc să lamuresc furnizorii că nu avem soluţii de achitare a întregului debit, şi în acelaşi timp să îi determin să ne furnizeze în continuare medicamente şi materiale sanitare, alimente, dezinfectanţi, servicii, fără de care nu putem funcţiona. Veniturile proprii au scăzut substanţial prin introducerea din acest an a unor prevederi legale prin care nu mai avem voie să percepem anumite taxe. Însă din puţinii bani pe care îi încasăm din singura sursa de finanţare, Casa de Sănătate Vrancea, am reuşit să menţinem sistemul şi chiar să performăm. Am reuşit inclusiv,  prin forţe proprii şi cu ajutorul personalului de deservire al unităţii să ne gospodărim şi să igienizăm o parte din spaţiile spitalului. Este un început bun, cred eu, şi sunt convins că în perioada următoare împreună cu autorităţile judeţene, în speţă Consiliul Judeţean Vrancea o să găsim cele mai bune soluţii pentru ca acest spital să arate de nivel european.

La nivelul Spitalului Judeţean de Urgenţă „Sf Pantelimon” Focşani există deficit de medici? Câţi au plecat în străinatate? De ce credeţi că medicii care pleacă în străinatate, revin în ţară după câteva luni?

Medicii vin şi pleaca. Probabil aceasta este perioada de tranziţie a sistemului sanitar în România. Inclusiv la noi sunt medici care fie au ieşit la pensie, fie au plecat în străinatate. Majoritatea din cei plecaţi au ieşit la pensie. Pentru a rezolva problema cu deficitul de medici, nu am stat cu mâinile în sân, ca manager m-am implicat direct şi am început să caut în toată ţara medici dispuşi să vină să lucreze la Spitalul din Focşani. Am început deja să negociez cu dumnealor, iar în perioada următoare o să vedeţi multe surprize plăcute la nivelul colectivului de medici al spitalului nostru.

Cum vedeţi dumneavoastră un sistem spitalicesc performant? Cum vedeţi viitorul Spitalul Judeţean de Urgenţă „Sf Pantelimon” Focşani?

Împreună cu colegii din Comitetul Director al spitalului, care sunt o echipă de profesionişti, gândim şi discutam permanent soluţii de eficientizare şi modernizare a unităţii noastre sanitare. Viitorul acestui spital sunt banii europeni. Avem sprijinul Consiliului Judeţean Vrancea în acest sens şi nu vă ascundem faptul că avem în lucru mai multe proiecte pentru modernizarea, dotarea şi îmbunătăţirea actului medical prevăzut în bugetul UE 2013-2020. Permanent caut soluţii şi modalităţi de eficientizare a activităţii spitaliceşti, în aşa fel încât pacientul care calcă în această unitate să simtă că este tratat corespunzător şi să plece mulţumit şi sănătos acasă, fără să fie nevoit să scoată bani din buzunar pentru medicamente, materiale sanitare, etc. Aceasta este cea mai mare mulţumire a mea. Sunt convins că nu mai este mult până vom putea aduce Spitalul Judeţean de Urgenţă „Sf Pantelimon” Focşani la un standard european, aşa cum ni-l dorim cu toţii. Împreună vom dovedi că se poate şi aici.

Claudia Talambă
reperemedicale@gmail.com

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.