Dependența de tehnologie

Una dintre principalele probleme legate de tehnologie este aparitia addictiei legate de gadget-uri. Acest tip de addictie este similar cu celelalte tipuri de dependente manifestandu-se prin urmatoarele simptome: cresterea tolerantei, pierderea controlului, sindromul de sevraj, esecul tentativei de renuntare la dependenta, continuarea “consumului” in ciuda constientizarii efectelor negative, negarea existentei addictiei, schimbari dramatice, neasteptate in viata personala.

Primele concluzii privind aceasta addictie au fost elaborate de catre John O’Neill, director al Serviciului de de Dependente la Menninger Clinic din Houston. Astfel, pe baza unor studii obsevationale acesta costata ca se poate afirma cu certitudine ca exista un grad de dependenta a unor persoane de utilizarea telefonului si a internetului, dependenta care are ca efecte negative principale scaderea capacitatii de comunicare “face to face” si scaderea abilitatilor de relationare sociala.

In ziua de astazi, in civilizatia occidentala, ne-am obisnuit sa vedem copiii invatand sa utilizeze diverse gadget-uri aproape in acelasi timp cu vorbirea si mersul. Multi psihologi, alaturi de programatori si-au dedicat activitatea profesionala dezvoltarii a unor aplicatii special necesare proceselor educationale specifice diverselor etape de dezvoltare a copiilor. De asemenea sunt create diverse jocuri integrative care sa permita o dezvoltare cognitiva adecvata fiecarei varste.

Dezvoltarea tehnologica accelerata, cumulata cu robotizarea unor activitati si diminuarea timpului personal si a timpului alocat de parinti copiilor poate conduce la o conduita mai putin adecvata in cee ace priveste relatia copiilor cu gadget-urile. Astfel, sunt descrise din ce in ce mai frecvent cazuri in care, din diverse motive (comoditate, lipsa de timp, oboseala) parintii nu mai dedica suficient  timp copiilor, acestia fiind lasati perioade indelungate in prezenta gadget-urilor. Asa cum arata multiple studii psihologice, utilizarea gadget-urilor in dezvoltarea copiilor trebuie sa fie doar o componenta educationala pe langa celelate metode educationale. Prin urmare, trebuie sa existe o stare de echilibru in utilizarea acestor instrumente intrucat orice fel de abuz poate duce la efecte nedorite.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.