breaking news New

EFORTUL FIZIC – un aliat in combaterea bolilor cardiovasculare

Dr. Lucica Grigorică , Medic Cardiolog

Sedentarismul este unul din păcatele societatii moderne.

Lipsa activitații fizice a devenit o problemă majoră, inclusiv in tara noastră.

Cu excepția țărilor nordice unde există un cult al mișcarii in aer liber, in celelalte țări europene aproape 80% din populatie este sedentara.

Stilul de viată sedentar a devenit alături de hipertensiunea arterială, diabetul zaharat, fumat, dislipidemie si obezitate unul dintre factorii majori de risc cardiovascular.

Învatarea unui stil de viață sănatos trebuie sa inceapă din copilarie.

Așa cum incercăm să ne invățăm copii codul bunelor maniere tot asa trebuie să-i invățăm si ce înseamnă să trăiasca sănătos. E foarte important să avem copii educați, dar e cel puțin la fel de important ca ei sa fie sănătoii.

Exercițiile fizice zilnice amelioreaza mortalitatea prin afectiuni cardiovasculare si accident vascular cerebral, pot preveni afecțiuni severe cum a ar fi diabetul zaharat, osteoporoza, depresia. În plus activitatea fizica efectuata zilnic creeză o stare de bine, ameliorează calitatea somnului, ne ajută sa ne eliberam de stress si sa petrecem un timp plăcut alături de prieteni sau familie.

Efortul fizic este recomandat atât in prevenția primara (adica prevenirea aparitiei bolilor cardiovasculare) cât si in preventie secundară (adica la cei care au fost diagnosticati cu o boala de inima) pentru recuperare cardiovasculară. În prevenție primară se recomandă activități de tip sportiv (alergari usoare, inotul, mersul pe bicicleta, schiatul) sau de tip recreațional (plimbari in pas ceva mai grabit, urcat scari, lucratul in gradina). Intensitatea efortului va fi adaptată vârstei pacientului, dar si condiției sale fizice.

Condiția fizicã este definita ca fiind capacitatea de a realiza activitãþi fizice cu vigoare și rapiditate fãrã obosealã. O persoana sedentara trebuie sa inceapa activitatea fizica cu eforturi mici care sa creasca gradual ca intensitate si durata pana la nivelul propus.

Recent, Societatea Europeana de Cardiologie a publicat cele mai noi recomandari privind activitatea fizica pe care trebie sa o efectueze subiectii sanatosi pentru a preveni bolile cardiovasculare, dar si activitatea fizica pe care ar trebui sa o efectueze cei care au deja o afectiune cardiovasculara.

Experții apreciază că in această perioadău un context epidemiologic fără precedent pentru noi, “promovarea exerciþiului fizic este mai importantã decât a fost vreodatã: rata obezitãții și a sedentarismului este în creștere.

Exercițiul fizic regulat nu doar previne patologiile cardiace, dar și reduce riscul de deces prematur la persoanele cu patologie cardiacã preexistentã.”
Pentru persoanele sanatoase, noul ghid recomanda activitate fizica moderata de tip aerobic cel putin 150 de minute saptamanal sau 75 de minute de activitate fizica intensa (“viguroasa”). Ideal ar fi ca exercitiile fizice sa fie efectuate zilnic.

Pentru beneficii suplimentare se recomanda cresterea treptata la 300 de minute exercitiu fizic de tip aerobic moderat sau 150 de minute exercitiu fizic viguros saptamanal. Exercitiile fizice recomnadate sunt: alergatul, inotul, ciclismul.

Pentru femeile gravide se recomanda evitarea sporturior de contact, ridicarea de greutati mari, scuba diving, exericitii fizice la altitudine (mai ales pentru persoanele neaclimatizate).
Pentru eforturi fizice intense ar fi bine sa cerem sfatul medicului chiar daca nu stim sa avem afectiuni cardiace.

Eforturile fizice intense asociate cu consumul de steroizi anabolizanti pot determina stop cardiac, infarct miocardic sau accident vascular cerebral mai ales daca pacientii au si factori de risc cardiovascular.
Exista o conceptie gresita ca pacientii cardiaci nu au voie sa faca efort fizic.

Cu exceptia situatiilor de urgenta (infarct miocardic acut, angina pectorala instabila, insuficienta cardiaca decompensate, aritmii severe) in care recomandam pacientilor repaus la pat pana la stabilizarea bolii, in toate celelalte afectiuni se recomanda efort fizic. Intensitatea efortului fizic efectuat trebuie corelata cu severitatea afectiunii.

De exemplu in valvulopatii severe necorectate chirurgical, hipertensiune pulmonara severa sau cardiomiopatie hipertrofica obstructiva se recomanda doar eforturi fizice de mica si foarte mica intensitate.

Înainte de a începe un program de activitate fizica, pacientii diagnosticati cu boli cardiovasculare trebuie sa faca o vizita la cardiolog. Acesta va evalua pacientul cardiac si va face o stratificare a riscului de tulburări de ritm cardiac sau ischemie miocardica la efort.

La cei cu risc scazut nivelul de efort fizic recomandat este aproape similar persoanelor normale.

Bolnavii cu risc mediu si crescut vor avea voie sa faca eforturi de mica intensitate, ideal in cadrul unor programe individualizate.

Dacă in timpul efortului fizic apar dureri toracice, palpitatii, ameteli, lipsa de aer, stari de lesin sau pierdere a starii de constienta se impune de urgenta o noua reevaluare cardiologica.

În aceasta perioada in care mortalitatea cardiovasculara in România este in crestere, activitatea fizica constanta ar trebui sa devina una dintre metodele terapeutice aplicate pe scara larga datorita raportului extrem de favorabil cost-eficienta.

Constientizarea de catre populatie a beneficiilor aduse de exercitiile fizice poate contribui eficient la prevenirea multor afectiuni cardiovasculare si nu numai.

Faptul că suntem in plina pandemie, nu trebuie sa ne oprească să facem mișcare. In curte, in jurul blocului sau in parcuri, la ore când nu este aglomerat, trebuie să ne organizam programul astfel încât să nu neglijam miscarea.

Coborâtul din autobuz cu o stație mai devreme, urcatul scărilor, mersul pe jos pe distanțe mai lungi pot aduce beneficii importante cardiovasculare.

Exercițiul fizic nu trebuie să fie o corvoadă, ci trebuie să fie o activitate placută! Ar trebui sa profităm de vremea incă frumoasă si să facem cât mai multă miscare.

0 Comments

Leave a Comment

Login

Welcome! Login in to your account

Remember me Lost your password?

Lost Password