Alfabetizarea digitală!

Trăim într-un secol al vitezei. Timpul se scurge ameţitor şi pare comprimat. Informaţia trebuie obţinută la fel de rapid. Cum altfel decât de pe un instrument informatic? Într-o emisiune televizată, aflăm că suntem un popor de analfabeţi digital. Nu credem că ne merităm acest renume, dar nici nu am putea dovedi contrariul. Să fi fost acest reper punctul de plecare al reformei în învăţământ? Ideea strălucită de a mixa matematica cu informatica va bulversa mintea copilului aflat în primii ani de școală! Este desigur un progres dezvoltarea abilităţilor digitale la o vârstă cât mai fragedă! Suntem în situaţia în care nu putem altfel, toate activităţile noastre sunt programate şi procesate digital.

Nu mai avem cum să ne opunem schimbării. Atâta timp cât de la o prescriere de medicament până la un interviu pentru o slujbă nu le putem oferi fără un computer şi cunoştinţe informatice. Însă acest proces de alfabetizare digitală trebuie să fie pe cât de rapid pe atât de performant. La nivel de tehnologie nu părem să avem probleme. Firmele producătoare se întrec în produse variate şi din ce în ce mai performante. La capitolul ”service” şi implementare variaţiile şi blocajele ne ridică nivelul de stres. Cel mai dificil e creaţia şi formatorul. Şi aceasta nu din lipsă de programatori.

Avem minţi sclipitoare din fericire care au şi încăpăţânarea să rămână în România cu speranţa că pot face performanţă. Nu se găsesc însă acei pedagogi în sensul clasic al cuvântului care să ştie ce să ceară şi ce trebuie să cunoască un copil, ca informaţia să nu-l robotizeze ci să-l provoace să exploateze acest uriaş bagaj noţional, să-l facă să preţuiască că poate avea o bibliotecă comprimată într-un CD, dar să-l determine să o şi folosească în sensul modelarii sale ca om. Vorbim de valori morale, de determinări motivaţionale, le dorim pentru noi şi copiii noştri, dar mai trebuie să le creem şi să le promovăm! Nu în ultimul rând mai este vorba şi de egalitatea de şansă. Fiindcă un petic de hârtie şi o culegere de matematică pot fi suficiente pentru un copil necăjit dar sclipitor de inteligent dintr-un sat uitat de lume, dar lipsa unui computer performant şi a unui profesor (nu a unui ”suplinitor universal”) pot incapacita, frustra şi eşua un destin ce putea fi altfel!

Dr. Mihaela Chelariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.