Pilula de cultură

a.g.secară

  • Sansal, Trenul de Erlingen sau Metamorfoza lui Dumnezeu, Humanitas Fiction, 2020, în traducerea Mădălinei Ghiu

În condițiile noului val de atacuri în Europa ale islamiștilor extremiști, care politizează religia, o carte precum cea a algerianului Boualem Sansal nu poate fi decât binevenită!

Este un roman non-conformist, care continuă ideatica altor două romane de succes ale sale, multipremiate, „Satul neamțului sau Jurnalul fraților Schiller” și „2084.

Sfârșitul lumii” (cel din urmă premiat de Academia Franceză), atrăgând atenția asupra multor pericole ale societății mondiale post… umaniste, în care Divinului și Științei, depinde de ce parte alegi să fii, li se acordă drept de viață și de moarte asupra indivizilor.

Accentul cade la Sansal pe hermeneutica religiosului, în special asupra Islamismului (și nu a Islamului), romanele sale devenind de idei, una dintre concluzii fiind că la o supradoză de credință, este nevoie de o contra-fantasmagorie la fel de puternică! Pentru un echilibru al umanului atât de fragil!

Este un roman îndatorat așadar atât situației încordate de pe plan mondial (și încă nu apăruse pandemia, deși se bat apropouri în carte, cu o construcție relativ complicată, și la misterioasă pandemie, care este mai degrabă… religioasă!), cât și unor scriitori precum Kafka (dar aici demonstrația este dusă către Dumnezeu, nu un simplu om se trezește dimineața gândac!), Thoreau,

Baudelaire, Dino Buzzati (dar nu se așteaptă tătari, ci un tren al niciunui Godot!) și, atenție, Constantin Virgil Gheorghiu, un scriitor român poate prea puțin cunoscut, autor și al unei cărți despre profetul Mohamed, dar și al unui ciclu de cărți unde Agapia are un rol surprinzător, localitatea unde este celebra mănăstire fiind comparată cu Erlinger, o capitală de vacanță inventată pentru protipendada germană!

Cert este că punctul de plecare al imaginației lui Sansal este seria de atentate din 2015 din Franța și cea mai scurtă descriere ar fi că este un eseu despre cum religiile pot corupe oamenii, îndepărtându-i, de fapt, de ideea sau de realitatea lui Dumnezeu! Și nu vom spune aici nimic despre De tribus impostoribus!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.