Învățământul la distanță – benefic pentru sănătatea mentală a adolescenților?
Anxietatea este o problemă tot mai des întâlnită printre adolescenți, în parte din cauza stresului de a excela la școală cât și presiunilor sociale specifice vârstei.
O echipă de cercetători de la Universitatea din Bristol a organizat un studiu pentru a afla dacă schimbarea de la învățământul cu frecvență la cel la distanță a avut vreun impact asupra sănătății mentale a copiilor de 13-14 ani.
Teoria inițială era că, lipsa contactului social și stresul general cauzat de pandemie au avut un efect negativ asupra stării de bine a tinerilor.
Studiul a fost efectuat pe un eșantion de 1,000 de elevi de la 17 școli diferite, în perioada Aprilie-Mai a acestui an, iar rezultatele au subminat așteptările oamenilor de știință.
Conform răspunsurilor adolescenților, s-a concluzionat faptul că riscul acestora de a experimenta episoade de anxietate a scăzut cu de la 54% la 44% pentru fetele de 13-14 ani iar pentru băieții din același interval de vârstă riscul a scăzut cu 8 procente comparativ cu perioada dinaintea pandemiei.
De asemenea, foarte mulți elevi au raportat că starea lor generală de bine a crescut și că se simt mai apropiați de colegii și profesorii lor.
Explicațiile acestor rezultate subliniază efectul pe care stresul cauzat de examene și presiunile sociale cum ar fi bullying-ul, stima de sine scăzută și confuzia legată de rolul pe care îl au în societate îl au asupra sănătății mentale a adolescenților.
Deși va mai fi nevoie de câteva studii pentru a înțelege pe deplin ce factori ai mediului din școli duc la creșterea riscului de anxietate, momentan specialiștii sugerează o monitorizare mai atentă a stării de bine a elevilor de către profesori și părinți.
Se recomandă ca părinții să adopte o atitudine pozitivă și să ofere suport, înțelegere, compasiune și consiliere adolescenților, în special în perioada când ne vom întoarce la învățământul clasic, iar riscurile afecțiunilor mentale vor crește din nou.