„Administrația publică reprezintă un serviciu în slujba cetățenilor!” – Interviu cu George Toderașc, managerul (CJAS) Galați

Interviu realizat de Adi G. Secară & Echipa Repere Medicale

Stimate Domnule George Toderașc, sunteți unul dintre cei mai tineri și eficienți manageri. S-a terminat perioada de adaptare la conducerea CJAS? Care au fost principalele greutăți după preluarea responsabilităților?

R: Aceasta sintagmă, pe care ați folosit-o, perioadă de adaptare, nu are o plajă bine delimitată în timp, dar consider că nu mai este cazul să discutăm despre acomodare după 1 an și 6 luni, cu atât mai mult cu cât la momentul preluării mandatului cunoșteam specificul activității instituției și colectivul.

Cred că cele mai mari dificultăți au fost cauzate de lipsa personalului, timp de aproximativ 1 an fiind nevoiți să funcționăm în regim de avarie. Totodată în acea perioadă a trebuit să adoptăm măsuri pentru continuarea activității în cele mai bune condiții pentru persoanele asigurate, în contextul pandemiei CoVid19.

În mare parte, la revenirea în colectivul Casei am regăsit vechii colegi, cu care am colaborat în perioada 2013-2016. În administrația publică funcționează principiul șefului ierarhic superior, motiv pentru care principalii colaboratori apropiați sunt directorii executivi și coordonatorii structurilor direct subordonate. Aceasta nu înseamnă că este exclusă colaborarea cu personalul de execuție. În relațiile de muncă sunt adeptul parteneriatului cu întreg colectivul. Consider că autoritatea impusă și dictatura nu își au loc în raporturile de serviciu.

Ce ar trebui mediatizat mai mult despre activitățile d-voastră?

R: Referitor la instituție, o bună parte din populație se află într-o confuzie în ceea ce privește Casa de Asigurări de Sănătate și Casa Județeană de Pensii. Principalele atribuții ale CAS țin de actualizarea bazei de date cu persoanele asigurate, finanțarea, monitorizarea și controlul serviciilor medicale contractate și gestionarea unor programe naționale de sănătate. De asemenea, cetățenii trebuie să cunoască faptul că partea de colectare a contribuției pentru sănătate este atributul Agenției Naționale de Administrare Fiscală, noi neavând acces la aceste informații.

Referitor la activitatea mea, în calitate de manager local al sistemului de asigurări sociale de sănătate, am organizat unele acțiuni de control fără precedent, sau care au avut o complexitate peste cele anterioare. Deși vorbim de un alt nivel, am avut în vedere utilizarea eficientă a resursei umane, bazându-ne foarte mult pe analiza documentară și pe colaborarea cu alte entități publice sau private. Consider că imaginea pe care mi-am format-o despre sistemul sanitar la nivel local, atât ca simplu cetățean, dar și ca director general al CAS, este una obiectivă și realistă, motiv pentru care mai sunt o serie de obiective pe care doresc să le realizez pe durata mandatului. De fiecare dată am urmărit și voi urmări interesul asiguraților și protejarea fondului național unic al asigurărilor sociale de sănătate.

Strict în ceea ce vă privește pe d-voastră, v-aș ruga un mic cv non-conformist…

R: Deși am 35 de ani, am o vechime în administrația publică de aproape 15 ani. Mi-am desfășurat activitatea la Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului Galați (2007-2013), Casa de Asigurări de Sănătate Galați (2013-2016) și Direcția Generală Regională a Finanțelor Publice Galați (2016-2020). Fiecare post ocupat a fost o provocare și a dus la împlinirea profesională. Faptul că, inițial, am lucrat în domeniul asistenței sociale și am luat contact cu problemele reale ale semenilor, cred că a avut un impact semnificativ asupra mea, pentru că administrația publică reprezintă un serviciu în slujba cetățenilor.

Sunt absolvent al Facultății de Drept din cadrul Universității „Dunărea de Jos” și al unui masterat în cadrul aceleiași unități de învățământ superior, în domeniul Administrație Publică și Integrare Europeană. Totodată am absolvit și studii postuniversitare în domeniul asistenței sociale la Universitatea „Ovidius”.

Timpul liber mi-l petrec cel mai mult împreună cu soția și băiețelul nostru de 9 luni, în general făcând plimbări scurte. Desigur că odată cu preluarea mandatului perioada timpului liber s-a scurtat, însă familia nu trebuie ignorată. Niciodată nu am fost înconjurați de mulți prieteni. Prefer esențele.

Anterior lărgirii familiei eram adeptul ieșirilor cu motocicleta, pasiune din adolescență, însă timpul și noile responsabilități nu mi-au mai permis. De altfel, cea mai relaxantă vacanță a constat într-un circuit pe motocicletă, în care am ajuns până la Oradea.

Îmi place să ascult muzică rock și mă relaxează muzica la pian și vioară.

– Considerați că medicii de familie, ca și primă linie de intervenție în pandemie, și-au îndeplinit sarcinile de monitorizare a pacienților bolnavi de covid? Testați și declarați pozitiv?

R: Perioada pandemiei a fost total atipică, iar deciziile luate pentru asigurarea funcționalității unităților spitalicești au dus la preluarea rolului principal de către medicii de familie. În ceea ce privește serviciul de monitorizare a pacienților pozitivi a fost vorba de un contract distinct de cel de medicină primară, încheierea acestuia fiind lăsată la atitudinea medicului. La nivelul județului Galați au semnat aceste contracte undeva la 40% din medicii aflați în relație contractuală cu instituția pe care o coordonez. Din discuțiile avute cu medicii de familie și cu reprezentanții acestora, am concluzionat că refuzul de a încheia aceste contracte au avut la bază aspecte ce țin de birocrație, însă am primit asigurări că nu vor fi neglijați pacienții și nu am avut reclamații în acest sens. Deplasându-mă la unele cabinete ale medicilor de familie, în plin val pandemic, am surprins medici exact în momentul în care contactau pacienții pentru a le monitoriza starea de sănătate. Rețin că un medic avea un dosar stufos și am numărat împreună undeva la 50 de pacienți pe care trebuia să-i monitorizeze în ziua respectivă.

Desigur că nu există pădure fără uscături, dar, așa cum am menționat, nu am primit reclamații care să ne indice medici de familie care și-au ignorant pacienții din acest punct de vedere.

Apreciez că un răspuns corect, obiectiv și realist la întrebarea dumneavoastră este acela că majoritatea medicilor de familie și-au îndeplinit sarcinile, indiferent că au beneficiat sau nu de plata acestor servicii.

– Ar fi necesară creșterea numărului de contracte între CJAS și mediul privat pentru beneficiul pacienților asigurați?

R: În momentul de față, la nivelul județului Galați, există o serie de domenii și specializări deficitare, iar acest deficit va trebui acoperit, indiferent că vorbim de sistemul public sau privat. Cert este că atunci când există alternativă în mediul privat, adresabilitatea este mai ridicată față de sistemul public, iar cel mai bun exemplu în acest sens îl reprezintă laboratoarele de investigații paraclinice. Populația preferă să se prezinte la anumite laboratoare private pentru analize, valoarea de contract alocată furnizorilor privați epuizându-se rapid, motiv pentru care se apelează la liste de așteptare, iar laboratoarele ce aparțin sistemului public încheie luna cu valori neconsumate.

Creșterea numărului de contracte cu furnizorii privați ar fi o acțiune benefică pentru asigurați, atât timp cât nu ar exista conflicte, fie ele de ordin legal sau moral, cu sistemul public.

Este evident faptul că înființarea unei societăți comerciale are ca scop obținerea de profit. Acesta poate fi obținut printr-un management performant al entității private, dar și prin acțiuni ilicite, cu afectarea directă a fondului național unic al asigurărilor sociale de sănătate și a pacienților. Din momentul preluării mandatului, cele mai aspre sancțiuni pecuniare aplicate de structura de control din cadrul CAS Galați au fost furnizorilor privați.

Sunt conștient că această apreciere îmi va aduce antipatia unor persoane, dar e o părere personală, pe care mi-o asum.