Insomnia și Microbiomul intestinal. Știința din spatele acestei legături.

Intestinul tău urmează ritmurile circadiene

Ritmurile circadiene sunt esențiale pentru un program de somn consistent. Ritmurile tale circadiene sunt cicluri conduse de interior care cronometrează „ceasul intern” pe parcursul zilei. Aceste ritmuri te ajută să adormi și să te trezești la momentele potrivite, urmând ciclul de lumină și întuneric al soarelui.

Cu toate acestea, conform unei cercetări din 2018 explică cum că microbiomul intestinal poate afecta exact modul în care funcționează ritmul circadian. Conform acestei analize, microorganismele prezente în microbiomul intestinal prezintă de fapt ritmuri circadiene. Cele mai răspândite microorganisme – bacterii precum Lactobaillales și Bacteroidales – fluctuează în funcție de timpul zilei și se modifică în abundență de la zi la noapte.

Pe măsură ce bacteriile tale intestinale urmează ritmurile circadiene, ele procesează nutrienții în mod diferit. Când te trezești, când mănânci și când dormi, toate afectează ceasul intern al intestinului tău. După cum a evidențiat o analiză a cercetării din 2019 , modificările ritmului circadian vă afectează în mod direct intestinul. O schimbare a programului, cum ar fi schimbarea când mănânci și tiparele de somn, vă poate perturba bacteriile intestinale, ducând la pierderea somnului, insomnie și alte probleme precum sindromul metabolic.

Deci, atunci când nu dormi bine, intestinul tău este direct afectat. Și asta poate duce la un somn și mai rău, agravând o problemă cu care te confrunți deja.

Bacteriile tale intestinale îți modelează tiparele de somn în bine sau în rău

Pe lângă faptul că este sensibil la ritmurile circadiene, microbiomul intestinal exercită și o influență asupra tiparelor normale de somn. Un studiu de cercetare din 2020 a descoperit că bacteriile intestinale joacă un rol în crearea mesagerilor chimici cheie din creier care vă afectează ciclul somn-veghe..

Ce înseamnă asta pentru propriul tău program de somn? Ei bine, cercetările arată că serotonina este un mesager chimic necesar pentru creier. Când creierul eliberează serotonină, crește „presiunea de somn” sau senzația de somnolență. Nivelurile mai mari de serotonina te incurajeaza sa adormi, in timp ce nivelurile mai scazute te fac sa te simti mai treaz si mai alert.

Fără un microbiom intestinal divers (și acei metaboliți intestinali cheie), este posibil să nu obțineți cantitatea de serotonină de care aveți nevoie. Acest lucru poate afecta tiparele tale obișnuite de somn și poate modifica atunci când ești gata să adormi.

Dacă microbiomul tău intestinal se luptă să digere triptofanul și să-l transforme în serotonină, probabil că îți va fi mult mai dificil să te simți somnoros când este timpul să te îndrepți în pat. De asemenea, este posibil să fiți mai predispus să experimentați un somn agitat sau să descoperiți că vă treziți mai des.

Indicatorii tulburărilor de somn pot apărea și în intestin

Intestinul dumneavoastră ar putea afecta, de asemenea, șansele de a dezvolta tulburări de somn sau afecțiuni care împiedică o noapte odihnitoare de ochi. Legătura strânsă dintre creier și microbiomul intestinal poate fi exact ceea ce cauzează probleme precum insomnia.

Potrivit unui studiu din 2019 , persoanele care suferă de insomnie au de fapt o microbiotă intestinală semnificativ diferită de cele care nu au. Cercetătorii au descoperit că cei cu insomnie au o compoziție diferită de bacterii, diversitate în tipurile de bacterii prezente și bacterii cu funcție metabolică diferită.

În timp ce cercetătorii studiului nu au putut determina dacă aceste diferențe în microbiomul intestinal au cauzat direct insomnie sau au rezultat din insomnie, a fost clar că bacteriile intestinale modificate au jucat un rol într-un fel. Autorii studiului au emis ipoteza în rezultatele că, pe baza constatărilor lor, tulburarea de insomnie poate schimba semnificativ populația de bacterii din microbiomul intestinal.

Dacă trăiești cu insomnie, obținerea unui microbiom echilibrat ar putea ajuta la promovarea sau încurajarea somnului. Sunt necesare mai multe cercetări pentru a determina cum, exact, ați putea să vă reglați microbiomul pentru a ajuta insomnia sau impactul acesteia asupra programului dvs. de somn. Dar cercetările actuale arată că machiajul tău bacterian joacă un rol.

O mai bună diversitate a bacteriilor intestinale poate duce la un somn mai sănătos și mai odihnitor

În cele din urmă, fie că te chinui să adormi sau dacă descoperi că nu ești bine odihnit dimineața, problemele tale de somn ar putea avea rădăcini în intestine.

Apelarea la prebiotice poate fi un potențial ajutor pentru somn. Un studiu de cercetare din 2020 a constatat că o dietă prebiotică a ajutat animalele să doarmă mai bine și chiar a oferit un pic de tampon împotriva efectelor fiziologice ale stresului. Alimentele bogate în fibre, în special, au fost grozave pentru intestin și pentru somn. Consumul cantității potrivite de fibre a hrănit bacteriile intestinale și a contribuit la influențarea pozitivă a acelor metaboliți foarte importanți care afectează producția de serotonină a creierului.

Și acesta nu este singurul studiu de cercetare care a descoperit că îmbunătățirea diversității microbiomului intestinal poate avea un efect pozitiv asupra somnului. Un studiu din 2019 a descoperit că diversitatea crescută – în special, mai multă varietate a tipurilor de bacterii prezente în intestin – a fost legată de o calitate mai bună a somnului și de somnolență redusă. Un studiu mai vechi din 2017 a mai descoperit că, atunci când șobolanii stresați li s-au administrat probiotice, bacteriile intestinale sănătoase au crescut și șobolanii au dormit mai profund decât cei care nu consumau probiotice.